STATUT STOWARZYSZENIA POMOCY NIEPEŁNOSPRAWNYM „DO CELU” IM. ŚW. BRATA ALBERTA
Rozdział I
Postanowienia ogólne
- 1
- Stowarzyszenie Pomocy Niepełnosprawnym „Do Celu” im. Św. Brata Alberta zwane dalej Stowarzyszeniem jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem działającym na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach, Ustawy z dnia
24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz postanowień niniejszego Statutu.
- 2.
Siedzibą Stowarzyszenia jest Zespół Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu.
- 3
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dla realizacji celów statutowych stowarzyszenie może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z uwzględnieniem uregulowań prawnych.
- 4
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną. Powołane jest na czas nieokreślony.
- 5
- Stowarzyszenie może współpracować z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami. Może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
- 6
- Stowarzyszenie jest zrzeszeniem osób fizycznych.
- Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich działań może zatrudniać pracowników oraz korzystać z pomocy wolontariuszy.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej przeznaczony jest wyłącznie na realizację celów statutowych.
- Stowarzyszenie może zawierać umowy zlecenia oraz umowy o dzieło z osobami będącymi także członkami Stowarzyszenia.
- W umowach między Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim, Stowarzyszenie reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany w uchwale tego organu kontroli wewnętrznej lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zebrania Członków.
- Majątek Stowarzyszenia przeznaczany jest na działalność statutową w zakresie pożytku publicznego.
- 7
- Stowarzyszenie może używać pieczęci i oznak, zgodnie z obowiązującymi w tym względzie przepisami.
- Prawo do używania nazwy oraz symbolu graficznego jest zastrzeżone i przysługuje wyłącznie Stowarzyszeniu.
Rozdział II
Cele i sposoby ich realizacji
- 8
Celem działania Stowarzyszenia jest:
- Wszechstronne działania na rzecz osób niepełnosprawnych i ich rodzin oraz osób bezdomnych i niedostosowanych społecznie.
- Podejmowanie działań na rzecz wychowania, edukacji i rozwoju dzieci, młodzieży
i dorosłych z różnymi dysfunkcjami oraz pomoc ich rodzinom. - Propagowanie wiedzy i kształtowanie postaw zrozumienia dla problemów związanych z różnymi dysfunkcjami.
- Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.
- Rozwój i organizacja wypoczynku, turystyki i rekreacji.
- Ochrona i promocja zdrowia oraz działalność na rzecz przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym.
- Promocja i organizacja wolontariatu oraz działalność rozwijająca wspólnoty i społeczności lokalne.
- Współpraca ze wszystkimi osobami i instytucjami pracującymi na rzecz osób wykluczonych społecznie ( niepełnosprawnych, ubogich, bezdomnych, zagrożonych bezdomnością z zaburzeniami psychicznymi uzależnionych od alkoholu oraz środków psychoaktywnych) oraz ich edukacja.
- Rozwój i wspieranie różnych metod terapii i rehabilitacji oraz tworzenie i prowadzenie ośrodków specjalistycznej pomocy.
- Pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin.
- Wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej.
- Działalność charytatywna.
- Działalność na rzecz integracji i reintegracji społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
- Działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
- 9
Stowarzyszenie realizuje swoje cele w zakresie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego w szczególności poprzez:
- Czuwanie nad przestrzeganiem praw osób niepełnosprawnych, bezdomnych i niedostosowanych społecznie (PKD 94.99.Z).
- Współdziałanie z organami samorządowymi, organami administracji państwowej, stowarzyszeniami oraz innymi organizacjami w zakresie pomocy dzieciom, młodzieży i dorosłym osobom niepełnosprawnym, niedostosowanym społecznie, zagrożonym wykluczeniem społecznym oraz ich rodzinom (PKD 94.99.Z).
- Tworzenie i wdrażanie programów wyrównujących szanse edukacyjne, poprzez organizację dodatkowych zajęć edukacyjno – wyrównawczych, opiekuńczo – wychowawczych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych, konkursów, olimpiad, przeglądów, warsztatów (plastycznych, muzycznych, tanecznych, teatralnych, filmowych, fotograficznych), pomoc psychologiczną, terapeutyczną, rewalidacyjną oraz prowadzenie niepublicznych poradni: psychologiczno-pedagogicznej i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (PKD 85.60.Z)
- Inicjowanie i realizację przedsięwzięć mających na celu szerzenie aktualnej wiedzy na temat problemów, z jakimi borykają się osoby z niepełnosprawnością , niedostosowane społecznie oraz zagrożone wykluczeniem społecznym poprzez:
- prowadzenie działalności wydawniczej : książki, czasopisma, biuletyny (PKD 58.11.Z).
- organizowanie imprez, spotkań , konferencji, kongresów oraz wystaw (PKD 82.30.Z).
- przygotowywanie i przedstawianie widowisk teatralnych (PKD 90.01.Z).
- Organizowanie rehabilitacji leczniczej stacjonarnej i środowiskowej (PKD 86.90.A).
- Prowadzenie niepublicznych specjalnych placówek wychowania przedszkolnego dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz niedostosowanych społecznie (PKD 85.10.Z).
- Prowadzenie niepublicznych specjalnych szkół podstawowych dla dzieci
z niepełnosprawnością intelektualną oraz niedostosowanych społecznie (PKD 85.20.Z). - Prowadzenie niepublicznych specjalnych szkół przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz niedostosowanych społecznie (PKD 85.32.C).
- Prowadzenie zajęć ruchowych, sekcji, kół i zespołów wybranych dyscyplin sportowych dla różnych grup wiekowych( PKD 93.19.Z).
- Organizowanie zawodów i imprez sportowych, a także udział w zawodach i imprezach sportowych (PKD 85.51.Z).
- Organizowanie wypoczynku, turystyki i rekreacji poprzez:
- organizację imprez turystycznych oraz wycieczek rekreacyjno – krajoznawczych (PKD 79.12.Z).
- organizację wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej (PKD 55.20.Z).
- Podejmowanie działań z zakresu ochrony i promocji zdrowia oraz przeciwdziałaniu uzależnieniom i patologiom społecznym, realizowanie projektów profilaktyki uzależnień ze szczególnym uwzględnieniem Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ( PKD 86.90.E).
- Inicjowanie działań prewencyjnych przeciwko przemocy ( PKD 88.99.Z).
- Działalność społeczną w środowisku lokalnym, promocję wolontariatu i sieci inicjatyw oddolnych, rozwój „pomocowych kręgów” - systemu pomocy sąsiedzkiej oraz „streetworkingu” - praca z osobami bezdomnymi w ich środowisku ( PKD 88.99.Z).
- Prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych typu: interwencyjnego
i specjalistyczno-terapeutycznego, specjalnych ośrodków i ognisk wychowawczych, świetlic środowiskowych i socjoterapeutycznych (PKD 87.90 Z). - Prowadzenie domów i ośrodków pomocy dla bezdomnych (PKD 87.90.Z).
- Prowadzenie placówek dziennych dla bezdomnych oraz innych osób potrzebujących pomocy (PKD 88.99.Z).
- Prowadzenie domów pomocy społecznej (PKD 87.30.Z).
- Reintegrację społeczną dorosłych osób z niepełnosprawnościami oraz pomoc ich rodzinom poprzez:
- prowadzenie mieszkań chronionych treningowych i wspomaganych (PKD 87.20.Z).
- prowadzenie środowiskowych domów samopomocy (PKD 87.20.Z).
- rozwój „polityki wytchnieniowej” - systemu wsparcia rodziców/opiekunów prawnych
w opiece nad osoba zależną w związku z jej niepełnosprawnością, wiekiem czy też niedostosowaniem społecznym (PKD 88.99.Z). - Reintegrację zawodową dorosłych osób z niepełnosprawnościami poprzez zakładanie i prowadzenie warsztatów terapii zajęciowej, zakładów aktywności zawodowej, spółdzielni socjalnych, rozwój zatrudnienia wspomaganego oraz przedsiębiorstw pracy chronionej (PKD 88.10.Z).
- Pomoc rzeczową dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym ( niepełnosprawnych, bezdomnych, ubogich , niedostosowanych społecznie) ( PKD 94.99.Z).
- Pomoc finansową dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym ( niepełnosprawnych, bezdomnych, ubogich , niedostosowanych społecznie) (PKD 88.99.Z ).
§ 10
Stowarzyszenie realizuje swoje cele w zakresie odpłatnej działalności pożytku publicznego w szczególności poprzez:
- Tworzenie i wdrażanie programów wyrównujących szanse edukacyjne, poprzez organizację dodatkowych zajęć edukacyjno – wyrównawczych, opiekuńczo – wychowawczych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych, konkursów, olimpiad, przeglądów, warsztatów (plastycznych, muzycznych, tanecznych, teatralnych, filmowych, fotograficznych), pomoc psychologiczna, terapeutyczna, rewalidacyjna oraz prowadzenie niepublicznych poradni: psychologiczno-pedagogicznej i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (PKD 85.60.Z ).
- Prowadzenie działalności wydawniczej : książki, czasopisma, biuletyny (PKD 58.11.Z).
- Organizowanie imprez, spotkań , konferencji, kongresów oraz wystaw (PKD 82.30.Z).
- Przygotowywanie i przedstawianie widowisk teatralnych ( PKD 90.01.Z).
- Organizowanie rehabilitacji leczniczej stacjonarnej i środowiskowej ( PKD 86.90.A)
- Prowadzenie niepublicznych specjalnych placówek wychowania przedszkolnego dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz niedostosowanych społecznie (PKD 85.10.Z).
- Prowadzenie niepublicznych specjalnych szkół podstawowych dla dzieci
z niepełnosprawnością intelektualną oraz niedostosowanych społecznie (PKD 85.20.Z) . - Prowadzenie niepublicznych specjalnych szkół przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz niedostosowanych społecznie (PKD 85.32.C).
- Prowadzenie zajęć ruchowych, sekcji, kół i zespołów wybranych dyscyplin sportowych dla różnych grup wiekowych (PKD 93.19.Z).
- Organizowanie zawodów i imprez sportowych, a także udział w zawodach i imprezach sportowych (PKD 85.51.Z).
- Organizowanie wypoczynku, turystyki i rekreacji poprzez:
- organizację imprez turystycznych oraz wycieczek rekreacyjno – krajoznawczych ( PKD 79.12.Z).
- organizację wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej (PKD 55.20.Z).
- Podejmowanie działań z zakresu ochrony i promocji zdrowia oraz przeciwdziałaniu uzależnieniom i patologiom społecznym, realizowanie projektów profilaktyki uzależnień ze szczególnym uwzględnieniem Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PKD 86.90.E).
- Inicjowanie działań prewencyjnych przeciwko przemocy (PKD 88.99.Z).
- Prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych typu: interwencyjnego
i specjalistyczno-terapeutycznego, specjalnych ośrodków i ognisk wychowawczych, świetlic środowiskowych i socjoterapeutycznych ( PKD 87.90.Z). - Prowadzenie domów i ośrodków pomocy dla bezdomnych ( PKD 87.90.Z).
- Prowadzenie placówek dziennych dla bezdomnych oraz innych osób potrzebujących pomocy (PKD 88.99.Z).
- Prowadzenie domów pomocy społecznej ( PKD 87.30.Z).
- Reintegrację społeczną dorosłych osób z niepełnosprawnościami oraz pomoc ich rodzinom poprzez:
- prowadzenie mieszkań chronionych treningowych i wspomaganych (PKD 87.20.Z).
- prowadzenie środowiskowych domów samopomocy (PKD 87.20.Z).
- rozwój „polityki wytchnieniowej” - systemu wsparcia rodziców/opiekunów prawnych w opiece nad osoba zależną w związku z jej niepełnosprawnością, wiekiem czy też niedostosowaniem społecznym (PKD 88.99.Z).
- Reintegrację zawodową dorosłych osób z niepełnosprawnościami poprzez zakładanie
i prowadzenie warsztatów terapii zajęciowej, zakładów aktywności zawodowej, spółdzielni socjalnych, rozwój zatrudnienia wspomaganego oraz przedsiębiorstw pracy chronionej (PKD 88.10.Z). - Pomoc rzeczową dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym ( niepełnosprawnych, bezdomnych, ubogich , niedostosowanych społecznie) (PKD 94.99.Z )
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
- 11
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.
- Stowarzyszenie posiada członków:
1). zwyczajnych,
2). wspierających,
3). Honorowych.
- 12
- Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać każda osoba fizyczna, która złoży pisemną deklarację o przystąpieniu do Stowarzyszenia, zawierającą rekomendację dwóch członków Stowarzyszenia.
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca obywatelstwo polskie lub cudzoziemiec mający stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenie może zostać zarówno osoba fizyczna, jak i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji oraz na podstawie uchwały Zarządu.
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalności i rozwój Stowarzyszenia.
- Członkiem honorowym staje się po przyjęciu uchwały przez Walne Zebranie na wniosek Zarządu. Wniosek powinien zawierać dane osobowe kandydata oraz odpowiednie uzasadnienie.
- 13
- Członkowie zwyczajni mają prawo:
1). Udziału w zebraniach organizowanych przez Stowarzyszenie,
2). Zgłaszania opinii, wniosków i postulatów co do działalności Stowarzyszenia,
3). Uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia,
4). Korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia oraz udziału w zebraniach, wykładach oraz projektach organizowanych przez Stowarzyszenie.
- Członkowie wspierający mają prawo:
1). Uzyskiwania informacji o działalności Stowarzyszenia i jego efektach.
2). Uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu Stowarzyszenia w charakterze obserwatora.
3). Korzystania z praw członka zwyczajnego z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz zwolniony jest z obowiązku płacenia składek.
- Członkowie honorowi mają prawo:
1). Korzystania ze wszystkich uprawnień członka zwyczajnego z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, na Walnym Zebraniu przysługuje mu głos doradczy.
2). Członek honorowy zwolniony jest z obowiązku płacenia składek.
- 14
- Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
1). Swoją postawą i działaniami przyczyniać się do rozwoju i znaczenia Stowarzyszenia,
2). Dbać o dobre imię Stowarzyszenia,
3). Brać aktywny udział w działalności Stowarzyszenia i w realizacji jego celów,
4). Uczestniczyć w Walnych Zebraniach Członków,
5). Przestrzegać Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
6). Regularnie opłacać składki.
- Członkowie wspierający i honorowi mają obowiązek:
1). Swoją postawą i działaniami przyczyniać się do rozwoju i znaczenia Stowarzyszenia,
2). Dbać o dobre imię Stowarzyszenia,
3). Przestrzegać Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.
- 15
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
1). Dobrowolnej, pisemnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia złożonej na ręce Zarządu,
2). Wykluczenia przez Zarząd:
a). Z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający rok,
b). z powodu rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Stowarzyszenia oraz działania na szkodę Stowarzyszenia,
3). Wykluczenia w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego, orzekającego karę w postaci pozbawienia praw publicznych,
4). Śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
5). Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
- 16
- Władzami Stowarzyszenia są:
1). Walne Zebranie Członków, zwane dalej „Walnym Zebraniem”,
2). Zarząd Stowarzyszenia, zwany dalej „Zarządem”,
3). Komisja Rewizyjna, zwana dalej „Komisją Rewizyjną”.
- 17
- Władze Stowarzyszenia wybierane są przez Walne Zebranie w głosowaniu tajnym lub jawnym bezwzględną większością głosów spośród nieograniczonej liczby kandydatów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania.
- Kandydatów do władz Stowarzyszenia rekomendować może każdy zwyczajny członek Stowarzyszenia, spośród członków Stowarzyszenia, podając krótkie, ustne uzasadnienie kandydatury. Osoba rekomendowana musi wyrazić zgodę na kandydowanie do władz Stowarzyszenia.
- Przed wyborem władz Stowarzyszenia, Walne Zebranie ustala w głosowaniu jawnym, bezwzględna większością głosów, ilość osób, jaka wybierana będzie do składu Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej, na kolejną kadencję.
- Władze Stowarzyszenia wybierane są spośród zgłoszonych kandydatur. Każdy członek Walnego Zebrania głosować może na taka ilość osób, wchodzących w skład Zarządu oraz Komisji, jaka została ustalona w głosowaniu, o którym mowa w ust. 4 tego paragrafu.
- Prezesa, sekretarza i skarbnika Zarządu wybierają członkowie Zarządu w głosowaniu jawnym lub tajnym bezwzględną większością głosów. Zarząd może wybrać także wiceprezesa.
- Przewodniczącego i sekretarza Komisji Rewizyjnej wybierają członkowie Komisji Rewizyjnej w głosowaniu jawnym lub tajnym bezwzględną większością głosów.
- W razie, gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji spośród nie wybranych do Zarządu lub Komisji Rewizyjnej kandydatów, według kolejności uzyskanych głosów, podczas ostatnich wyborów władz Stowarzyszenia.
- W trybach określonych w ust.7 tego paragrafu można powołać nie więcej niż połowę składu organu – w przeciwnym wypadku zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
- 18
- Jeśli w Statucie nie zaznaczono inaczej, uchwały Zarządu i Komisji Rewizyjnej zapadają w głosowaniu tajnym bądź jawnym, bezwzględną większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Na wniosek Zarządu, Prezesa Zarządu, Komisji Rewizyjnej, przewodniczącego Komisji Rewizyjnej lub przewodniczącego Walnego Zebrania uchwały mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym bądź jawnym, bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków. Wnioski te rozpatrywane są w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki.
- W przypadku równego rozłożenia głosów w trakcie głosowania, decyduje głos osoby przewodzącej konkretnemu organowi władz Stowarzyszenia za wyjątkiem głosowania na Walnym Zebraniu Członków.
- 19
Kadencja wszystkich wybieralnych władz Stowarzyszenia trwa 4 lata. Członkowie wybrani do władz Stowarzyszenia mogą tę funkcję pełnić nie dłużej niż 3 kadencje.
- 20
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie członków.
- Walne Zebranie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Do udziału w Walnym Zebraniu uprawnieni są:
1). z głosem stanowiącym – wszyscy członkowie Stowarzyszenia,
2). z głosem doradczym – członkowie wspierający, członkowie honorowi oraz zaproszeni goście.
- Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd raz w roku, jako sprawozdawcze, zawiadamiając członków o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad, co najmniej na 7 dni przed terminem Walnego Zebrania. Jeśli na zebraniu nie ma wymaganego kworum, zwołuje się zebranie w drugim terminie, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia zwołania poprzedniego Walnego Zebrania.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
1). z własnej inicjatywy,
2). na żądanie członków Komisji Rewizyjnej,
3). na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczy członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno zostać zwołane przed upływem 14 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- 21
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- Określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia.
- Rozpatrywanie i uchwalanie zmian Statutu na wniosek każdego członka Stowarzyszenia oraz odpowiednich, upoważnionych organów.
- Wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia.
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia.
- Udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu.
- Podejmowanie uchwał w sprawie wotum nieufności wobec władz Stowarzyszenia na wniosek co najmniej połowy członków Stowarzyszenia.
- Uchwalanie budżetu.
- Ustalanie wysokości miesięcznych składek członkowskich.
- Podejmowanie uchwał w sprawie członkostwa honorowego w Stowarzyszeniu i pozbawianie godności członka honorowego.
- Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.
- Podejmowanie uchwał w sprawie zmiany Statutu uchwałą 2/3 głosów.
- 22
- Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania.
- Zarząd składa się z 5 osób: prezesa, wiceprezesa, sekretarza, skarbnika oraz członka Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę, potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes i im przewodniczy.
- Członkiem Zarządu nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- W przypadku niemożności pełnienia funkcji członka Zarządu przez okres ponad dwóch miesięcy lub z przyczyn określonych w § 24 p. 4 mandat zostaje zawieszony. Na okres zawieszenia Zarząd powołuje zastępstwo.
- W razie śmierci członka Zarządu – mandat wygasa.
- W przypadku rezygnacji z funkcji prezesa, prezes musi złożyć pisemna rezygnację.
- 23
Do kompetencji Zarządu należy:
- Kierowanie bieżącą (formalną i merytoryczną) pracą Stowarzyszenia.
- Wykonywanie uchwał i zaleceń Walnego Zebrania, w szczególności w zakresie realizacji celów Statutowych.
- Zwoływanie Walnego Zebrania.
- Przedstawianie sprawozdań ze swojej działalności Walnemu Zebraniu.
- Przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia.
- Planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej, w tym podejmowanie decyzji
o sposobach i formach pozyskiwania środków na działalność Stowarzyszenia. - Zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia, w tym podejmowanie decyzji o zbywaniu i nabywaniu majątku trwałego.
- Reprezentowania Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
- Prowadzenie dokumentacji członkowskiej.
- Podejmowanie decyzji w sprawie okresowego zwolnienia z obowiązku opłacania składek członkowskich w przypadkach uzasadnionych trudną sytuacją wnioskodawcy.
- Podejmowanie współpracy z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami.
- Podejmowanie innych decyzji strategicznych i długoterminowych o skutkach organizacyjnych i finansowych, w tym także w zakresie określenia głównych
i szczegółowych kierunków działania oraz rozwoju Stowarzyszenia. - Do wykonywania zadań wynikających z kompetencji własnych, Zarząd upoważniać może inne osoby. Upoważnienie wymaga formy pisemnej.
- 24
Komisja Rewizyjna powoływana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech osób, w tym przewodniczącego, zastępcy oraz sekretarza.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola i ocena całokształtu działalności Stowarzyszenia,
- składanie sprawozdań z własnej działalności na Walnym Zebraniu,
- wnioskowanie do Walnego Zebrania o udzielenie absolutorium Zarządowi,
- wnioskowanie o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu z podaniem uzasadnienia,
- żądanie zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania,
- zwołanie Walnego Zebrania w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie lub trybie ustalonym Statutem,
- możliwość uczestniczenia w zebraniach Zarządu z głosem doradczym,
- informowanie właściwych organów o stwierdzonych naruszeniach prawa w działalności Stowarzyszenia.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni.
- Każdy członek Komisji Rewizyjnej składa oświadczenie o spełnieniu ustawowych wymogów dotyczących niekaralności (zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 pkt 4 ppkt b) oraz
o nie pozostawaniu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, braku pokrewieństwa, powinowactwa i podległości z tytułu zatrudnienia wobec członków zarządu (zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 4 ppkt a).
Rozdział V
Majątek i gospodarka finansowa
- 25
- Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
- składki członkowskie,
- darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej,
- dotacje, subwencje, kontrakty, udziały, lokaty,
- wpłaty od uczestników przedsięwzięć realizowanych przez Stowarzyszenie w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego.
- fundusze wieczyste, kapitał żelazny, nawiązki sądowe.
- Wszelkie środki pieniężne muszą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia. Wpłaty gotówkowe winny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na konto.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Składki członkowskie przekazywane są na ręce skarbnika Zarządu. Wpłat dokonują członkowie Stowarzyszenia w maksymalnie rocznych okresach rozliczeniowych.
- Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach majątkowych Stowarzyszenia, zawierania umów i udzielania pełnomocnictw wymagany jest podpis łącznie dwóch członków Zarządu spośród prezesa, wiceprezesa, skarbnika.
- Dla ważności innych pism i dokumentów wymagany jest jeden podpis członka Zarządu.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
- 26
- Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie kwalifikowaną większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie określa sposób jego likwidacji, a także wskazuje fundacje lub stowarzyszenie o celach statutowych zbliżonych celom Stowarzyszenia, na rzecz których przejdzie majątek Stowarzyszenia, po zaspokojeniu jego zobowiązań.
- W sprawie dysponowania majątkiem Stowarzyszenia zakazuje się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków władz Stowarzyszenia lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie oraz pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwane dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywania jego majątku na rzecz ich członków, członków władz Stowarzyszenia lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku na rzecz członków władz Stowarzyszenia lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia,
- zakupu na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe, towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie władz Stowarzyszenia lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
- 27
W sprawach nie objętych postanowieniami niniejszego Statutu lub w sprawach spornych decyzję podejmuje zarząd Stowarzyszenia w oparciu o przepisy prawa, a w szczególności ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach i ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 roku.
- 28.
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania.